Cirkelrummet er klar, til glæde for hele Brønshøj!
Denne nyhed er fra marts 2002.
Formålet med cirkelrummet er at stimulere bydelens børn og skabe en ramme for aktiviteter og læring i et udemiljø med natur-præg midt i byen. Cirklen danner samtidig en unik friluftsramme om fx skolernes “understøttende undervisning“, daginstitutionernes aktiviteter og om foreninger og naboers samvær.
Cirkelrummets udformning
Cirkelrummet er opbygget af en række forskelligartede platforme, hvor en mindre gruppe børn kan mødes for at lege eller samles om en opgave.
“Træhytten” – det høje plateau – er især vigtig for stedet, da det skaber et naturligt centrum og er med til at give en alternativ oplevelse af træets krone og stedet.
I en nylig stor undersøgelse af ”Børn og Unges Hverdagsfriluftsliv” konkluderes det bl.a., at børn og unge selv angiver “fred”, “hygge”, og “samvær” som nogle af de væsentligste værdier i deres brug af naturen.
Undersøgelsen anbefaler at tilpasse rammerne i fx parker og grønne områder, så de giver plads til at mødes i små grupper og til mental rekreation alene. Specielt for de ikke-idrætsaktive børn og unge er det vigtigt, at specifikke motions- og idrætsfaciliteter ikke dominerer.
Cirkelrummets udformning understøtter disse anbefalinger ved at have indtænkt mange "små uderum", hvor mindre grupper kan samles, også selvom der er mange brugere på stedet, samt ved at bruge naturmaterialer og niveauer for at tilskynde til aktivitet og undgå konkrete motionsredskaber. Ved at etablere cirklen centralt nedbringes afstanden for mange, som så vil kunne finde tid til at nyde at bruge faciliteterne, også i en travl børne-/ungdoms-hverdag.
Cirkelrummet er et offentligt anlæg
Cirkelrummet er etableret som et offentligt tilgængeligt anlæg til glæde for skoler, foreninger og borgere i Brønshøj. Vi har glædeligt bemærket at stedet allerede trækker nysgerrige og legesyge børn og voksne til.
Den officielle indvielsen finder sted senere på foråret sammen med indvielsen af spejderhuset.
Nedenfor en serie af billeder af Cirkelrummet.